Cykelleder I Venjan

Här kan du cykla i Venjan

Vasaloppsrundan tur & retur

Höjd: Minimihöjd 281 m, maxhöjd 494 m, total stigning 484 m.
Längd: 44,5 km.
Svårighet: Medelsvårt, tuff stigning efter Tiberget.
Underlag: Grus, asfalt och stig.

Rundan startar vid Tempo. Cykla Tennängsvägen i riktning mot Tennäng till skidstadion, kör in på elljusspåret och fortsätt tills du cyklat ca 3,0 km. Där tar du vänster in på en smal skogsstig som du följer tills du når Tennängsvägen igen. Följ vägen några 100 m, ta därefter höger in mot Hålltjärn. Följ grusvägen i ca 500 m och ta sedan vänster in på en skogsstig. Du har nu cyklat 5,0 km. Efter ytterligare 1,0 km är du åter på Tennängsvägen. Fortsätt till höger, när du stöter på Grindsjön tar du till höger in på grusvägen mot Älvdalen. Du cyklar nu 2,0 km innan du svänger skarpt vänster in på en mindre skogsväg som leder dig till Tibergets fäbodvall. I korsningen har du cyklat totalt ca 9,0 km.

När du svängt av börjar klättringen som går från ca 300 m till 500 m på en sträcka av 6,0 km. När du har cyklat totalt 15,0 km har du nått rundans högsta punkt och är snart i Spjutsäl. Hoppas du inte missar tomtarna i din iver att klättra till toppen!

Nu har du en härlig återhämtningssträcka innan du når Vasaloppsvägen, där du har cyklat ca 20,0 km. Ta höger och snart passerar du den anrika Risbergskontrollen. Fortsätt tills du når ca 24,0 km, och ta höger in på grusvägen som går till Venjan. Vägen snirklarsig genom skogslandskapet med sjöar och åar och det är mycket lättcyklat – du har utförsbacke i nästan 11,5 km.

Efter 35,5 km tar du vänster in på Dåsenvägen och följer grusvägen i ca 4,0 km. Ta sen höger in på en fin skogsväg (Krångdalsrundan har samma avslutning). Nu har ducyklat ca 39,2 km. Följ skogsvägen tills du når Stutt, därefter kommer du till Tennängsvägen där tar du höger och målet hägrar om några km.

Krångdalsrundan

Höjd: Minhöjd 276 m, maxhöjd 415 m, total stigning 327 m.
Längd: 37,0 km
Svårighet: Medelsvårt
Underlag: Grus och skogsvägar och lite asfalt.

Rundan startar vid Tempo. Ta vänster in på Moravägen mot Mora, cykla förbi Majtjärn och ta vänster efter 4,0 km där Majtjärn slutar. Du cyklar in på en härlig skogsstig – fortsätt tills du når Studentvägen där du tar höger. Följ Studentvägen tills du når ca 7,0 km. Då tar du vänster in på en mindre grusväg – som du märker så går det uppåt. Efter 9,0 km når du en platå och har ca 3,0 km lite lugnare cykling bland fina småsjöar. Du stöter sen på några motlut innan det vänder, efter 15,0 km, där det är en skarp vänstersväng ner mot Krångdalens vackra fäbovall.
Efter några km passerar du Myckelsjön. Nu har du ca 11,0 km i mer eller mindre lätt cykling eller utförsåkning, tills du når bebyggelsen i Knås. Där gör du en skarp högersväng in på Fågelbacksvägen. Nu har du cyklat 26,0 km.
Nu far du 2,0 km på asfaltvägar inne i Knås och Stutt, tar sen höger in på Dåsenvägen och följer den tills du cyklat 31,5 km. Ta vänster in på en fin skogsväg som går genom skogslandskapet. Du når åter Stutt efter 35,0 km, ta dig ut på Tennängsvägen och trampa i mål.

Venjanssjön runt

Höjd: Minhöjd 210 m, maxhöjd 294 m, total stigning 334 m.
Längd: 50,0 km.
Svårighet: Lätt.
Underlag: Grus, asfalt och skogsväg.

Rundan startar vid Tempo. Cykla över kyrkbron och ta vänster direkt efter kyrkan, fortsätt runt Karltjärn på Juntlandsvägen tills du möter Ogviksvägen. Där tar du vänster. Nu har du en enkel och skön cykling och efter 9,0 km håller du höger – här får du några höjdmeter att ta. Nästa korsning är efter 11,7 km, där du viker av till vänster. Du når sjön Stor-Häsjen efter 13,0 km och efter ytterligare 2,0 km passerar du Ogströmmen.
  Nu har du en enkel cykling framför dig – enbart några mindre uppförsbackar. Efter 21,0 km når du Venjanssjön. När sjön slutar vid ca 24,5 km svänger du vänster och cyklar genom Johannisholms camping. När du når E45/Inlandsvägen har du cyklat 25,0 km. Ta vänster och fortsätt på E45 ca 3,0 km, ta vänster mot Venjan, cykla ca 1,2 km och sväng vänster in på ”gamla Venjansvägen”.
Nu cyklar du på en fin skogsväg, och tar gärna 70 höjdmeter på en sträcka om 3,0 km. Sen rullar du ner till Rullbo Fäbodvall där du svänger vänster in på Venjansvägen. Du har nu cyklat ca 34,3 km.
Fortsätt ca 3,0 km. Precis när du passerat Klövmestjärnen tar du höger in på Gamla Venjansvägen igen. Nu kan du följa skogsvägen i ca 7,5 km och ha en skön tur i storskogen. När du möter Studentvägen cykla ca 100 m och ta höger upp på Gamla Venjansvägen. Nu är du uppe i ca 45,0 km. Efter 2,0 km ska du ta en skarp högersväng in på skogsvägen, fortsätta ytterligare 2,0 km över åkrar och ängar. När du nått Knås- och Åsbergsvägen tar du vänster och fortsätter sista kilometern mot målet.

Åsenrundan

Höjd: Minhöjd 281 m, maxhöjd 462m, total stigning 294 m.
Längd: 28,5 km.
Svårighet: Medelsvårt.
Underlag: Grus.
Rundan startar vid Tempo. Cykla över kyrkbron och ta vänster precis efter kyrkan, fortsätt runt Karltjärn på Juntlandsvägen tills du möter Ogviksvägen. Där tar du vänster. Nu har du en enkel och skön cykling och efter 9,0 km håller du höger – här börjar du plocka några höjdmeter. Nästa korsning är efter 11,7 km, där du viker av till höger. Nu kommer ett parti som ger dig rejäl puls. Du når efter 18,0 km rundans högsta punkt, 462,0 m – med en härlig utsikt över Venjanssjön!
Nu är det i princip 10,0 km utförsbacke ner till Venjan, tänk på att det kan vara löst grus i kanterna. Efter 19,0 km är det en skarp högersväng ner mot Åsens fäbodvall. Efter 26,0 km når du Limavägen där du tar höger i korsningen. Nu har du några km kvar till målet.